02/12/2009 (ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ)
Υπάρχει φαρμακοεπαγρύπνηση στην Ελλάδα για πιθανές παρενέργειες του εμβολίου για τη νέα γρίπη και σε ποιο βαθμό; Ποιος έχει αναλάβει την ευθύνη, ο Εθνικός Οργανισμός Φαρμάκων ή οι φαρμακευτικές εταιρείες;
Η απόλυτη ανευθυνότητα, η οποία οδήγησε σε αυτό το ρεύμα της αμφισβήτησης για την ασφάλεια του εμβολίου, συνεχίζεται με ένα ακόμη «λάθος» από την πλευρά των αρμοδίων. Στο δελτίο εμβολιαζομένου έναντι της πανδημικής γρίπης που παραλαμβάνει όποιος εμβολιάζεται στο Λαϊκό Νοσοκομείο και πιθανόν και σε άλλα νοσηλευτικά ιδρύματα, αναγράφεται: «Σε περίπτωση εμφάνισης ανεπιθύμητων παρενεργειών επικοινωνήστε με τον ΕΟΦ στο τηλέφωνο 210-99.04.034 ή ae@h1n1vacgr». Μόνο που το συγκεκριμένο τηλέφωνο και mail δεν ανήκει στον ΕΟΦ αλλά στη γραμμή υποστήριξης της φαρμακευτικής εταιρείας η οποία διαθέτει ένα από τα δύο εμβόλια που κυκλοφορούν στην ελληνική αγορά. Η αποκάλυψη αυτή δημιούργησε εύλογη ανησυχία σε εμβολιαζόμενη, που ανήκει σε ευπαθή ομάδα, η οποία εμβολιάστηκε στις 26 Νοεμβρίου και απευθύνθηκε στη γραμμή την Κυριακή 29 Νοεμβρίου για να δηλώσει σοβαρή ανεπιθύμητη ενέργεια (τρόμος στα χέρια). Ο δικηγόρος της ασθενούς Κώστας Καλλίγερος πρόκειται να υποβάλει μήνυση κατά παντός υπευθύνου. «Εξετάζω την υπόθεση», δήλωσε στην «Κ», «προκειμένου να υποβάλουμε μήνυση βασικά για απάτη και πιθανόν, εάν προκύψει από τις γνωματεύσεις των γιατρών, για επικίνδυνη σωματική βλάβη». Το θέμα αποδίδεται σε «λάθος» των υπηρεσιών του ΚΕΕΛΠΝΟ. Ο υπεύθυνος του Κέντρου Επιχειρήσεων του Οργανισμού κ. Ηλιόπουλος δήλωσε στην «Κ» πως ο ίδιος διαπίστωσε ότι το τηλέφωνο ανήκε στην εταιρεία Novartis. «Ενημέρωσα τη διοίκηση κατά τη διάρκεια του πιλοτικού εμβολιασμού, αλλά ήταν δύσκολο σε αυτή τη φάση να τα καταστρέψουμε όλα. Πάντως το συγκεκριμένο έντυπο έχει αποσυρθεί». Στην ερώτηση αν το ΚΕΕΛΠΝΟ έχει κάνει συμφωνία με φαρμακευτική εταιρεία να αναλάβει τη φαρμακοεπαγρύπνηση για το εμβόλιο, η απάντηση ήταν «προφανώς όχι, υπάρχει υπαλληλος του ΕΟΦ που εφημερεύει για τον σκοπό αυτόν στον ΕΟΦ». Είναι βέβαιο ότι ένας υπάλληλος δεν επαρκεί για τον σκοπό αυτό, ενώ το πρόβλημα που δημιουργήθηκε εγείρει σοβαρά ερωτήματα: Οι γραμμές υποστήριξης των εταιρειών κρατούν προσωπικά δεδομένα. Εχουν το δικαίωμα; Ποιος συγκεντρώνει τα στοιχεία και πώς θα πληροφορηθούμε πιθανές παρενέργειες; Διότι η «διόρθωση» που έκανε το ΚΕΕΛΠΝΟ σε ορισμένα νοσοκομεία ήταν να κοπούν τα επίμαχα τηλέφωνα και επομένως οι εμβολιαζόμενοι να μη γνωρίζουν πού να απευθυνθούν για να δηλώσουν τις παρενέργειες.
Της Γαληνης Φουρα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου